۹ ماده ی غذایی ضروری برای بدن

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

سالمون، انواع توت‌ها، بروکلی، بادام‌ها و کلم پیج از مواد غذایی مهم در رژیم غذایی ما هستند. ولی آن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند مواد لازم در رژیم غذایی ما را تأمین کنند. بسیاری از مواد غذایی دیگر هم هستند که شاید خیلی به‌اندازهٔ این‌ها محبوبیت کسب نکرده‌اند که بخواهند در بشقاب ما جایی داشته باشند. امروز می‌خواهیم ۹ مادهٔ غذایی دیگر را به شما معرفی کنیم که سرشار از مواد مغذی واجب برای بدن شما هستند.

مواد غذایی ضروری

۱. گل‌کلم

برخلاف بروکلی که تمام حواس‌ها را به خود جلب کرده است، خیلی به گل‌کلم توجهی نمی‌شود. گل‌کلم سرشار از ویتامین ث و فیبر است. این مادهٔ غذایی همانند بروکلی حاوی مادهٔ طبیعی به نام سولفوراین است که بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده ضد سرطان است. عوامل بسیار زیادی بر روی سرطان تأثیر دارد، ولی رژیم غذایی ازجمله مهم‌ترین آن‌هاست.

۲. ساردین

این ماهی‌های کوچک ارزش غذایی بسیار زیادی دارند. ساردین‌ها منبع بزرگ اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین ب ۱۲ هستند که برای بدن شما لازم است. همچنین این مادهٔ غذایی منبع غنی ویتامین د، و کلسیم است که در استحکام استخوان‌ها تأثیر به سزایی دارد.

۳. تمپه

افراد زیادی هستند که توفو را امتحان کردند ولی چیز زیادی در مورد تمپه نمی‌دانند. این مادهٔ غذایی نیز از دانه‌های سویا درست شده است و سرشار از پروتئین و کلسیم است.

۴. چغندر

چغندرها شاید ظاهراً ماده‌ای سفت و زمخت به نظر بیایند ولی اگر پخته شوند بسیار شیرین و خوشمزه هستند. چغندرها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که همان‌طور که می‌دانید ماده‌ای ضد سرطان و ضد دیگر بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند. بعلاوه، آب چغندر که سرشار از نیترات‌ است در پایین آوردن فشارخون و بالا بردن جریان خون در مغز تأثیر بسیاری دارد. اگر ورزش می‌کنید، استفاده از چغندر به‌عنوان میان وعده می‌توان عملکرد شما را بهبود ببخشد.

بخوانیم  با چهره ای زیباتر از خواب برخیزیم

۵. کنگر فرنگی

می‌توانید آن را سرخ‌کنید، بپزید و برگ‌ها و گوشت آن را بخورید. با خوردن آن تنها ۶۰ کالری به شما می‌رسد و تقریباً چربی ندارد و می‌توانید بدون هیچ افزودنی و سسی آن را مصرف کنید. فیبر این مادهٔ غذایی بالاست و می‌تواند جایگزین غذاهای چرب شما باشد.

۶. کفیر

این نوشیدنی از شیر تازه و قارچ کفیر تولید می‌شود. کفیر که ریشهٔ آن به کوهستان‌های اروپای شرقی برمی‌گردد بسیار مغذی است. باکتری موجود در کفیر پروبیوتیک‌ها نام دارند که تأثیر ضدالتهاب و ضد سرطان دارد.

۷. آلوی خشک‌شده

آلوی خشک بر روی سیستم گوارشی شما تأثیر دارد و آن را منظم می‌کند. یک‌چهارم لیوان آلوی خشک‌شده ۱۰۴ کالری دارد و ۱۲ درصد فیبر موردنیاز شما را در روز را تأمین می‌کند. می‌توانید آن را خالی بخورید و یا در غذا و خورش بریزید و پختهٔ آن را میل کنید.

۸. عدس

شاید عدس‌ها در مجموعهٔ حبوبات خیلی محبوب نباشند ولی سرشار از مواد مغذی هستند. لازم نیست قبل از پختن آن‌ها را خیس کنید. عدس‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت در سوپ و آش باشند. با خوردن آن‌ها مقدار زیادی پروتئین و فیبر و درصد بسیار کمی از چربی دریافت می‌کنید.

۹. جلبک دریایی

اگر جزو هواداران سوشی باشید شاید طعم جلبک دریایی را نیز چشیده باشید؛ اما این ماده دریایی ارزش امتحان کردن را دارد، چراکه مواد مغذی موجود در آب را به خود جذب می‌کند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مخصوصاً آهن و کلسیم است. همچنین میزان پروتئین آن بالاست و درصد بسیار کمی چربی دارد.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
اشتراک گذاری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *