چطور کفشی با پاشنه مناسب انتخاب کنم؟

پاشنه کفش

چطور کفشی با پاشنه مناسب انتخاب کنم؟

شاید بتوان گفت در انتخاب آنچه که می پوشیم ،انتخاب کفش مناسب بیشترین اهمیت را از لحاظ راحتی دارد. چرا که پوشیدن یک کفش تنگ بسیار غیر قابل تحمل تر از یک لباس با سایز نا مناسب است. فاکتورهای گوناگونی در راحتی کفش تاثیر گذار هستند از جمله سایز، جنس، پوشش داخلی و ارتفاع پاشنه که در ادامه به بررسی ارتفاع مناسب برای پاشنه کفش در شرایط متفاوت و برای افراد گوناگون می پردازیم.

کفش های پاشنه بلند که برای اولین بار بین سالهای ۱۵۷۰ و ۱۵۸۰ میلادی و در انگلستان ساخته شدند دوبرابر کفش تخت فشار بر قسمت جلوی پا وارد می کنند ، باعث آسیب به کمر و زانو می شوند و مچ پا را برای پیچ خوردن مستعد می سازند. اماپوشیدن این محصولات زیبا ولی نامناسب برای خانم ها اجتناب ناپذیر است!

باید همواریادآوری کنیم که پوشیدن کفش پاشنه بلند به این معنی نیست که بلندترین ارتفاع پاشنه را انتخاب کنیم بلکه این کفش ها از ارتفاع ۱اینچ شروع می شوند، و به واقع در دسته ی پاشنه های نه چندان بلند هم می توان به ظاهری زیبا ولی راحت رسید. چرا که “زیبا ترین حالت برای یک بانو زمانی است که او احساس راحتی می کند”. در تحقیقی که یکی از وبسایت های مد و استایل درباره پوشیدن کفش پاشنه دار انجام داده است، از دکترDr. Emily Splichal… متخصص بیماری های پا درباره این موضوع سوال شده و او توضیح می دهد که: “نباید با پاشنه ای بلند تر از ۳ اینج راه رفت، هر ارتفاعی بیشتر از این بیومکانیک بدن شما را تغییر می دهد و عملا حالت طبیعی راه رفتن را بر هم می زند، باعث جابجا شدن مرکز ثقل بدن می شود و وزن بدن را به زانو ها و کمر منتقل می کند.در مقابل کفش های کاملا تخت هم به سلامت پا و بدن آسیب می زنند. در هنگام انتخاب کفش از پاشنه ی خیلی بلند و یا خیلی تخت بپرهیزید.”

اما چطور پاشنه ی مناسب را انتخاب کنیم؟

پاشنه

از کفش های تخت تا بلندترین پاشنه ها ،پوشیدن هر کفشی جا و مکانی دارد! اگر که شما کفش پاشنه بلند را مناسب برای خودتان نمی بینید پس روزتان با یک کفش تخت که اصطلاحا این مدل را “کفش تخت باله” می نامند شروع کنید. اما همانطور که قبلا اشاره شد نداشتن پاشنه به معنی راحتی صد در صد یک کفش نیست.پس اگر نیاز به کفشی راحت تر دارید تا بتوانید با آن مقداری پیاده روی کنید می توانید کفشی با پاشنه بسیار کوتاه بپوشید.

پاشنه

کفش هایی با پاشنه ۱٫۵ اینچی مناسب زمانی هستند که می خواهید هم خانمانه باشید و هم به دنبال کفشی کاربردی هستید. مخصوصا اگر طراحی کفشی با این پاشنه همراه با بندی به دور مچ پا باشد ظاهری دلفریب به شما خواهد بخشید. در ادامه اگر خواستار ظاهری زنانه تر هستید اما تمام روز سر پا خواهید بود پاشنه ای ۲ اینچی هنوز راحتی مورد نیاز را برای شما دارد ، زیرا با این ارتفاع فشارزیادی بر جلوی پا وارد نشده و همه روز متحمل درد در این ناحیه نخواهید شد. و اما با اندکی اختلاف پاشنه ۳ اینچی همان ارتفاعی است که از آن به پاشنه کلاسیک یاد می کنند. کفشی مناسب برای خانم های شیک پوش در دفتر کار است که از با نوک تیز یا کمی گرد ظاهری زیبا و زنانه دارد.

پاشنه

پاشنه

اما بعد از کار شما به ظاهری مناسب نیاز دارید تا در یک شام آخر هفته حضور پیدا کنید و کفشی با پاشنه ۴ اینچی شما را در زیبا ترین شکل ممکن نشان خواهد داد، این کفش مناسب زمانی است که برنامه ی پیاده روی در ذهن ندارید تا آسیبی به پا و بدن خود وارد نکنید، چرا که سلامتی بدن شما سرمایه ی مهمی است پس باید آن را حفظ نمایید! پاشنه های ۴٫۵ و ۶ اینچی که امروزه توسط تعداد زیادی از بانوان مورد استفاده قرار می گیرند ظاهری زیبا و فریبنده به شما می دهند و شما را بلند تر و تا حدودی لاغرتر نشان می دهند ، اما برای پوشیدن و راه رفتن با آنها باید بسیار مراقب باشید و از پیاده روی با آنها بپرهیزید، نتنها پیاده روی با آنها برای بدن و پا مضر است بلکه ظاهری نچندان مناسب در راه رفتن شما ایجاد می نماید.

پاشنه

 

اگر نمی توانیم از پوشیدن کفش پاشنه بلند دوری کنیم پس تلاش کنیم آسیب را به حداقل برسانیم اما چطور؟

یکی ار مهمترین فعالیت هایی که می توان قبل از پوشیدن یک کفش پاشنه بلند انجام داد انجام حرکات کششی پا و کمر است. با داشتن بدنی با میزان انعطاف مناسب از میزان درد و آسیب در هنگام پوشیدن این کفش ها کاسته می شود، چرا که وقتی ارتفاع پاشنه کفش بلند است فشارزیادی به قسمت جلوی پا وارد می شود ، این در حالی است که قوص کمر بسیار زیاد شده و وزن بدن به جلو منتقل می شود.

همانطور که گفته شد فشار در حین راه رفتن به جلوی پا وارد می شود و این فشار هنگامی بیشتر می شود که کفشی با پاشنه ی بلند و نوک باریک و در کل پنجه ای تنگ انتخاب کنیم. پس اگر در انتخاب سایز کفش به مدل پنجه و عرض قسمت جلوی کفش دقت کنیم می توانیم کفشی راحت تر داشته باشیم. همچنین کفش هایی که دارای بالشتک در قسمت پنجه هستند راحت تر به حساب می آیند.

در اینکه پاشنه بلند در بسیاری از موارد ظاهر شما را زیبا جلوه می دهد شکی نیست ، ولی در انتخاب میزان بلندی پاشنه کمی دقت و واقع گرایی لازم است . با پاشنه ای بلند تر از ۳ اینج حالت عادی راه رفتن شما تغییر می کند و می توان گفت راه رفتن با چنین پاشنه هایی زیبا به حساب نمی آید مگر اینکه شما برای راه رفتن بر روی آن ها بسیار حرفه ای هستید!

پاشنه

اما در آخر آنچه که بعد از ساعت ها پوشیدن کفشی با پاشنه بلند انجام می دهید می تواند در کم کردن درد و آسیب بسیار مهم باشد. وقتی ساعت ها با کفش پاشنه دار فعالیت می کنید عضلات پا و ساق پا کوتاه و سفت می شوند، پس از اینکه کفش را از پای خود درآوردید کمی تمرینات کششی می تواند کلید بهبود اوضاع شما باشد:

یکی از تمرینات مناسب این است که روی زمین نشسته و پاهایتان را دراز کنید، سپس یک کش یا حوله را از دو طرف با دست نگه دارید و از پشت پاهای خود بگذرانید، حال پاهای خود را کشیده تا کشیدگی را در عضلات پشت پای خود حس کنید. این کار را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه ادامه دهید و رها کنید، سپس چندین بار این تمرین را تکرار نمایید.از حرکات موثر دیگر می توان به ماساژ کف پاها با توپ کوچک مانند توپ تنیس اشاره کرد، به صورتی که نشسته اید و زیر هر یک از پاهای خود توپی قرار دهید و شروع به ماساژ کف پا با توپ نمایید و کم شدن فشار را به مرور احساس خواهید کرد.

در آخر فراموش نکنیم که همواره به زیبایی و سلامتی در کنار هم توجه داشته باشیم !

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *