ویتامین C و خواص بسیار آن

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

ویتامین c

سلامتی در فصل نارنگی

فصل پاییز پر از میوه های خوش طعمی ست که هر کدام سرشار از خاصیت نیز هستند. با شنیدن نام میوه های پاییزی ، اولین اسم هایی که به ذهن ما خطور می کند، نارنگی و پرتقال و به طور کلی مرکبات است. علاقه ی خانم ها به نارنگی هم که بر کسی پوشیده نیست .

این میوه های خوشمزه که دهان آدم را آب می اندازند، سرشار از ویتامین و مواد مغذی هستند که تاثیرات زیادی بر روی سلامت و زیبایی ما نیز دارند.

امروز در این مقاله از چی مده قصد داریم تا خواص یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین ویتامین های موجود در این میوه های پاییزی، یعنی ویتامین C را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

ویتامین سی چیست؟

ویتامین سی که با نام آسکوربیک اسید نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب است. جالب است بدانید که برخلاف خیلی از پستانداران، بدن انسان توانایی تولید این ویتامین را به خودی خود ندارد. بنابراین، ما انسان ها باید ویتامین ث را از طریق غذاها یا مکمل ها دریافت کنیم.

ضرورت مصرف ویتامین ث

ویتامین C برای سنتز کلاژن ضروری است و یک عضو حیاتی در ساختار تاندون ها، عروق خونی، استخوان و رباط ها به شمار می رود. سنتز انتقال دهنده های عصبی به نام نوراپی نفرین نیز به شدت به حضور ویتامین C وابسته است. این انتقال دهنده های عصبی برای بدن ما به دلیل اثرشان در عملکرد مغز و اثرشان بر روی خلق و خوی مهم هستند.

بخوانیم  راز یک خواب شبانه ی عالی و راحت

تأثیر ویتامین سی روی سلامت

برای کسانی که می خواهند سالم بمانند، ویتامین سی باید عضو مهمی از رژیم غذایی باشد. این ماده برای سنتز کارنیتین که یک مولکول کوچک ضروری برای انتقال چربی به میتوکندری است، مورد نیاز است. این مولکول، چربی را در بدن شما به انرژی تبدیل می کند، که از این طریق نه تنها باعث کاهش وزن شده، بلکه به بدن شما کمک می کند که بهتر کار کند.

ویتامینی برای محافظت از بدن

تحقیقات اخیر نشان داده اند که ویتامین C می تواند در سوخت و ساز کلسترول یافت شده در بدن شما، و تبدیلش به اسیدهای صفراوی نقش ایفا کند. این امر ممکن است اثرات مثبتی نه تنها بر روی سطح کلسترول خون، بلکه بر روی بروز سنگ های صفرا داشته باشد.

ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان مفید و کارآمد است. ویتامین سی حتی در مقادیر بسیار پایین، می تواند از مولکول های موجود در بدن شما (پروتئین، چربی، کربوهیدرات) در برابر آسیب رادیکال های آزاد و سایر سموم و آلاینده ها مانند سیگار محافظت کند.

منابع ویتامین ث

انواع مختلفی از میوه و سبزی ها حاوی ویتامین C هستند. مرکبات، کیوی، گوجه، فلفل دلمه ای، کلم و … منابع سرشاری از این ماده ی ارزشمند غذایی هستند.

تقریباً پنج واحد میوه و سبزی در روز می تواند نزدیک به ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C داشته باشد که برای نیاز بدنتان کافی ست.

علائم کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C چندین قرن است که با نام اسکوروی یک بیماری بالقوه کشنده شناسایی می شود. نزدیک به اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی، نیروی دریایی بریتانیا یافت که می توان با مصرف پرتقال و لیمو با اسکوروی مبارزه کرد. علائم اسکوروی شامل کبودی و خونریزی آسان، افتادن دندان ها، ریزش مو، و درد مفاصل و التهاب است.

بخوانیم  شوره ی سر و پیشگیری از آن

کمبود ویتامین C امروزه تقریبا نادر است، زیرا می توان با تنها ۱۰ میلی گرم در روز از این بیماری جلوگیری کرد.

چه کسانی ویتامین سی بخورند؟

در واقع همه افراد می توانند از مصرف ویتامین سی سود ببرند. ویتامین سی در جلوگیری از بسیاری از بیماری های معمول که میلیون ها نفر را سالانه درگیر می کند مثل بیماری عروق کرونری قلب، سکته، سرطان، آب مروارید، و مسمومیت سرب، کمک کننده است.

ویتامین C همچنین می تواند در درمان فشار خون بالا، سرطان، دیابت، و سرماخوردگی اثربخش باشد.

آیا ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

اگر بر اساس برنامه غذایی اصولی این ویتامین را دریافت کنید، ضرری برای بدن نداشته و می توانید از مزایای مصرف آن بهره مند شوید. توصیه می شود که بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز دریافت نکنید، زیرا این امر می تواند باعث اختلال گوارش و اسهال شود.

 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
1+
اشتراک گذاری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *