تنفس صحیح با یوگا

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

یوگا با تغییر در تنفس، که در ساختار بدن انسان توسط دستگاه تنفسی و از راه بینی انجام می شود، تأثیر مثبت به سزایی را نشان داده است. البته در مواردی مانند ورم بینی یا سرما خوردگی که باعث بسته شدن بینی می شود، عمل تنفس با بینی مشکل شده و به ندرت انجام می شود. در این هنگام یا موارد دیگری مانند ورزش که تنفس بیشتری نیاز دارد، راه تنفس از بینی به دهان منتقل می شود.

یوگا

تنفس یوگا

در تنفس هایی که در ورزش یوگا انجام می شود مانند دستگاه تنفس اصلی، دم و بازدم از دو مجرای بینی صورت می گیرد. تفاوت بین تنفس از راه بینی و تنفس دهانی، فقط محل ورود و عبور هوا است و در تبادل گاز درون بدن تفاوتی دیده نمی شود.   

تنفس بینی

در تنفس بینی هوا به ترتیب از محفظه ی بینی، شاخک بینی و گلوی بالا عبور می کند. از طرف دیگر در تنفس دهان ( در عمل دم)، هوا وارد شده از حفره ی دهان و گلوی وسط عبور می کند و طبیعتا هنگام بازدم این راه را برعکس می پیماید. در هنگام جریان تنفس بازدم، وقتی هوا از شاخک بینی عبور می کند لرزشی ایجاد می شود. اگر به صورت مرحله ای تنفس را مرتب و طولانی تر کنید، نفس به جمجمه می رود و حس متفاوتی را تجربه می کنید.

در هنگام بازدم صحیح، نفس از شاخک بینی بالا عبور می کند و محرک ویژه ای پدید می آورد. در نتیجه اگر بازدم اصولی نباشد یعنی تند انجام شود، محرک منحصر به فردی ندارد و فواید تنفس را نخواهد داشت.  

کنترل احساسات

در سنت یوگا بازدم باید طولانی و ظریف باشد. این امر برای تمامی روش های تنفسی نیز مشترک است. دلیل ظریف بودن بازدم و منظم بودن تنفس در یوگا، علاوه بر تحریک مرتب شاخک بالای بینی در حین انجام تنفس، این است که هیچ محرکی ناگهانی به بدن وارد نشود. با ظریف و آرام بودن بازدم در تنفس، خاصیت آرام بخشی روح و روان بیشتر می شود. با عبور بازدم از شاخک بالای بینی، تمرکز حواس نیز افزایش می یابد.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
2+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

بخوانیم  هفت دلیل برای مصرف دارچین
  • avatar
اشتراک گذاری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *